zondag 11 januari 2015

Zuurdesem, hoe het allemaal begon. En meer...

Al een paar maanden geleden kreeg ik interesse in zuurdesem, het leek me gaaf om een brood te maken waar geen gist in zat. Gewoon omdat het kan. Een betere reden had ik eigenlijk niet.
Ik ging eerst eens op onderzoek uit. Google is één van mijn goede vrienden natuurlijk, dus ik vond een hoop! Zoveel dat ik eerst dacht, mwah laat maar even, veel te ingewikkeld.

 Toch was mijn interesse gewekt en ondanks de adviesen op veel sites om roggemeel te gebruiken bij het opstarten van een zuurdesem probeerde ik het met tarwebloem (hoe eigenwijs). Dit experiment mislukte, waarschijnlijk om verschillende redenen, dus ik gaf de hoop weer even op.

Inmiddels was het december en de kerstvakantie stond voor de deur. Hét moment om het toch nog maar eens te proberen! Ik ging naar de bakker om de hoek voor wat roggemeel. Ze hadden alleen roggebloem, maar de bakker maakte daar zelf ook zijn zuurdesem mee zei hij, dus nou doe dat dan maar hè.

Ik had al redelijk wat sites afgespeurd naar alle tips en tricks rondom zuurdesem, maar deze site/blog van Levine leek me toch het best. Ik houd altijd wel van precies zijn, meten is weten, dus ik gebruikte haar adviesen! Ik begon met 100 gram water, 75 gram roggebloem en 25 gram tarwemeel.

Even tussendoor, het verschil tussen bloem en meel is dat bloem eigenlijk gezeefd is, dus dat is het witte bloem waar we cakes en witbrood mee maken. Meel is volkoren, dus de hele gemalen graankorrel. Volkoren bloem bestaat dus ook eigenlijk niet. (Ik hoop dat ik het goed uitleg hoor...)

Nou goed, terug naar zuurdesem. Het begin was er en elke dag ververste ik hem volgens de adviesen van Levine. Ik gebruikte dus tarwemeel en geen tarwebloem, dat wel. Na een dag of 9 was ik tevreden en gokte ik het erop om mijn eerste brood te gaan bakken. Ik bakte het volgens dit recept, uiteraard ook van Levines blog. Tadaaa!

Mijn eerste zuurdesem brood

Al waren er wat schoonheidsfoutjes (ik was bijvoorbeeld vergeten het brood in te snijden), ik was een tevreden mens en de plannen voor nog meer broden borrelden al in me op! Op de site van Levine staan echt heel veel recepten, kijk maar eens bij haar recepten index. Je vindt er niet alleen zuurdesembrood, ook gistbrood, maar er zit echt veel leuks tussen!

Mijn zuurdesem experiment was dus geslaagd en ik bleef goed voor mijn zuurdesem zorgen. En toen... Jaha, toen was het 2 januari 2015. Dian en ik gingen samen naar Waalwijk voor een afspraak bij een elektroaccupuncturiste. Eerlijk gezegd gingen we zonder al te veel verwachtingen, maar wel vol goede moed natuurlijk. Daar kregen we dus te horen dat we allebei Candida hebben en dat we op dieet moesten. Gist past ook niet in dat dieet. Zuurdesem wel!

Het dieet is een uitdaging. Misschien voor ons minder dan dat het dat voor de gemiddelde Nederlander zou zijn, maar ook voor ons is het een uitdaging, Dat ik blij ben dat ik zuurdesem ben gaan maken staat buiten kijf. Eigenlijk ben ik niet blij, ik kei, super, ontzettend blij! Je kunt er echt zo veel mee! Dian en ik hebben echt heerlijk brood en we hebben niet hoeven zoeken naar een bakker die zuurdesembrood bakte zonder gist. Waarschijnlijk betaal je daar ook nog eens de hoofdprijs voor, dus dat we het zelf kunnen maken is in dat opzicht ook nog eens super fijn.

Zoals ik al zei, je kunt er echt heel veel mee. Niet alleen rustieke volkorenbroden bakken. Oh nee, je kunt crackers bakken (recept) en pita broodjes (recept). Dit hebben we al laten zien in wat eerdere blogs. Het schijnt dat je er ook wafels mee kunt bakken, pizza en croissantjes. Waarschijnlijk nog veel meer, dus het is echt super handig! Aangezien de vriezer inmiddels al vol ligt met heerlijk zelfgebakken zuurdesembrood zullen al deze opties ook nog wel geprobeerd gaan worden. Ik heb er nu al zin in!! Ennn, ik houd jullie op de hoogte natuurlijk!

Liefs, Janne

Ps. Als je zelf zuurdesem ervaringen hebt ben ik daar heel erg benieuwd naar, dus laat gerust een reactie achter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten