dinsdag 10 februari 2015

Rode bieten burger

Ik blijf vanalles uitproberen! Ik vind het zo leuk, ik ben nog wel even 'zoet' met alle receptjes die nog op de to do lijst staan. Vandaag maakte ik samen met vriendinnetjes een rode bieten burger. Was niet mijn idee, maar wel lekker en leuk om te maken. Bietjes mogen niet te vaak, maar dit recept leek me wel het proberen waard! Het recept komt van de blog 'Green Kitchen Stories'. Hier vind je het (Engelse) recept. Hieronder vind je de vertaling, nogmaals ik heb het dus niet zelf bedacht!!

Recept

Ingrediënten
4 of 5 geraspte rauwe rode bieten
150 gram havermout of -vlokken (ik gebruikte havermout)
1 ui, gesnipperd
200 gram feta (liefst goede schapenfeta natuurlijk), in kleine stukjes
2 teentjes knoflook, geperst
2 el olijfolie
2 eieren
2 el gedroogde basilicum (of een handje fijngehakte verse natuurlijk!)
Zout en peper
Extra olie om in te bakken

Hoe?
Doe de geraspte bietjes (als je deze met een keukenmachine raspt is het een fluitje van een cent!), de ui, de knoflook, de olijfolie, de eieren en de haver(mout/vlokken) in een grote kom en mix het heel goed door elkaar. Voeg de feta, basilicum en wat peper en zout toe en mix alles nog eens goed door elkaar. Laat het mengsel een half uurtje staan, zodat de havermout al het vocht op kan nemen, anders zullen je burgers uit elkaar vallen! Na een half uurtje kun je de burgers vormen. Als het nog wat te los is kun je nog wat extra haver toevoegen. Volgens het recept kun je 6-8 burgers vormen, wij hadden er 10! Kijk gewoon hoe groot je ze wilt hebben. Verwarm wat olie in een koekenpan en bak de burgers op laag vuur. Draai ze niet te snel om en heb een beetje geduld. In totaal hebben de burgers wel 10-15 minuten nodig om goed gaar te worden.

Tips
Je kunt de burgers eventueel ook eerst even aanbakken en dan nog even na laten garen in de oven.

Deze burgers zullen heerlijk zijn op een lekker zuurdesembroodje, volgens de blog 'Green Kitchen Stories'. Lijkt mij ook, maar wij aten ze met aardappeltjes uit de oven (met mayo ofcourse) en een groene salade en dat was ook heeeerlijk! (Sorry geen foto...)

1 opmerking: