vrijdag 27 februari 2015

Super simpele tonijnburgers

Ik had echt zo'n dag dat je niet kunt en eigenlijk ook vooral niet wilt stoppen met eten... Niks is verzadigend genoeg, snack-trek ligt de hele dag op de loer! Wat doe je dan? Ik blijf receptjes opzoeken, waarvan ik de helft toch niet mag. Schiet je dus niks mee op, krijg je alleen nog maar meer hongerhongerhonger... Of eigenlijk bedoel ik trek natuurlijk! Nouja, op zo'n dag bedacht ik om een tonijnburger te maken. Vooral omdat het lekker is om daar heel veel mayonaise bij te eten ;-).

Het recept is geïnspireerd op dit recept van 'Lekker & Simpel'.


Ingrediënten (voor 3-4 burgers)
- 1 blikje tonijn, uitgelekt
- 2 eieren, losgeklopt
- 1 tl gedroogde dille
- Snufje chilipoeder
- 3-4 el meel (ik gebruikte kikkererwtenmeel, dat maakte het wat droog, boekweit-, spelt- of tarwemeel kan vast ook, paneermeel is nog beter om te gebruiken, maar dat had ik niet
- Peper en zout
- Olie

Hoe? 
Doe de tonijn, de eieren, de kruiden en water peper en zout in een kom en meng het goed door elkaar. Meng dan wat meel erdoor, om te zorgen dat het mengsel wat steviger wordt. Bij mij bleef het nog vrij plakkerig, maar dat kwam helemaal goed tijdens het bakken! Als je echt paneermeel gebruikt gaat het vormen denk ik allemaal nog net wat beter. Zet een koekenpan op het vuur en doe er wat olie in. Vorm met je hangen 3-4 burgers en leg deze dan meteen in de pan, anders krijg je ze niet meer van je bord/snijplank/watdanook af. Laat rustig een paar minuutjes bakken op middelhoog vuur. Keer de burgers om. Bak ze om en om goudbruin en smullen maar!


Tips
Ik at de tonijnburgers op brood en met een hele hoop mayonaise zoals ik al zei. Als je dit ook van plan bent is het slim om de burgers precies zo te vormen dat ze net zo groot zijn en dezelfde vorm hebben als het brood waar je het mee gaat eten (vond het best slim van mezelf dit haha).

Lekker om er ook nog een salade bij te eten met wat kappertjes erdoor, smaakt goed bij de tonijnburgers.

Deze kappertjes kun je trouwens ook heel goed klein snijden en dan door je mayonaise mengen, maakt het allemaal NOG lekkerder. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten